درمان اختلال جنون دزدی - کلپتومانیا

درمان اختلال جنون دزدی – کلپتومانیا

کلپتومانیا یا اختلال دزدی یک بیماری یا اختلال می باشد که ممکن است هر شخصی یا هر کسی در هر سنی دچار آن شود. برای اطلاع از پیشگیری، درمان و علائم این بیماری تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اختلال جنون دزدی – کلپتومانیا چیست؟

جنون دزدی جزء اختلال های نادر می باشد که فرد وسواس عجیبی برای انجام دزدی دارد. حالا ممکن است یک قطعه کوچک باشد یا یک وسیله بزرگ. فردی که دچار اختلال دزدی است صرفا نیاز به وسیله ی خاصی ندارد بلکه به خاطر عمل دزدی دست به این عمل می زند. در اختلال کلپتومانیا، فرد برنامه ریزی خاصی برای این کار انجام نمی دهد.
کلپتومانیا یا جنون دزدی، اشاره به ناتوانی مکرر برای مقاومت در برابر سرقت وسایل است. این وسایل لزوما وسایلی نیست که فرد واقعا به آن ها نیاز داشته باشد و معمولا نیز ارزش کمی دارند..

درمان اختلال جنون دزدی - کلپتومانیا
جنون سرقت

علائم و نشانه های بیماری اختلال دزدی چیست؟

برای اشنایی با این اختلال می توانید این موارد را در نظر بگیرید

  1. تمایل قوی و غیرقابل کنترل برای دزدی
  2. هیجان یا ترشح آدرنالین در ارتباط با عمل دزدی
  3. احساس گناه پس از انجام عمل
  4. دزدیدن چیزی که کاربرد و استفاده ای برایشان ندارد.

درمان جنون دزدی

رایج ترین روش درمانی استفاده از روان درمانی است. در این شیوه، از روان درمانی شناختی برای کنترل تکانه ها استفاده می شود. هدف درک رفتار منفی و یافتن روش هایی برای جایگزینی آنها با رفتارهای مثبت است. درمانگر با بیمار برای یافتن رفتارها یا پاسخ های مثبت برای جایگزینی رفتار تکانه ای کار می کند. در صورتی که هر نوع بیماری روانی دیگری نیز در بیمار تشخیص داده شود، درمان مقتضی انجام می گیرد.

درمان جنون دزدی

در صورتی که درمان به تنهایی کافی نباشد، از دارو درمانی استفاده می شود. داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی یا ترکیبی از داروها بسته به علائم فرد تجویز می شوند. هر چند داروی مخصوصی برای این اختلال وجود ندارد، در مواردی نالتروکسان تجویز می شود. این دارو برای معتادانی تجویز می شود که دچار وابستگی به موارد مخدر هستند و به آنها در کنترل تکانه برای مصرف مواد مخدر یا الکل کمک می کند.

اگر احساس می کنید دچار اختلال دزدی بیمارگونه شده اید، بهترین کار دریافت درمان تخصصی زیر نظر یک روانشناس مجرب است. با استفاده از درمان تخصصی به مهارت های سازگاری برای کنترل تکانه در خانه مسلط می شود. در صورتی که برای شما دارو تجویز شده است، آن را طبق برنامه مصرف کنید. به علاوه، تکنیک های آرامش بخشی به کاهش رفتارهای وسواس گونه کمک می کنند. برای درمان این بیماری می توانید به سراغ مراکز روانشناسی در شیراز بروید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *