جنون آتش‌ افروزی

راه های درمان جنون آتش‌ افروزی

جنون آتش افروزی برای بعضی از افراد ممکن است هیجان انگیز باشد و توام با شادی باشد. آتش سوزی اتفاقی است غیرعمدی و خود به خودی. برای این که در مورد راه های درمان این اختلال اطلاع پیدا کنید می توانید تا انتها با ما همراه باشید.

جنون آتش‌ افروزی
اختلال آتش‌ افروزی

راه های درمان جنون آتش‌ افروزی

اختلال آتش افروزی یک نوع جنون محسوب می شود که با برپا کردن حریق و آتش به صورت مکرر و عمدی امکان پذیر است. افراد با این اختلال پیش از آتش افروزی، تجربه برانگیختگی عاطفی را دارند.

شیوع این اختلال در بین آقایان بیشتر از خانم هاست. نسبت ابتلای مرد به زن تقریباً 8 به 1 است. بیش از 40 درصد بزرگسالانی که به جرم آتش افروزی دستگیر می‌شوند زیر ۱۸ سال دارند.

اختلالات مرتبط با جنون آتش افروزی

  • اختلالات سو مصرف مواد (به خصوص الکلیسم)
  • اختلالات خلقی
  • قماربازی بیمارگون
  • اختلالات شخصیت

درمان آتش افروزی

این اختلال معمولا از دوران کودکی آغاز میشود. ایجاد حریق در این اختلال به صورت دوره ای رخ می دهد و تناوب حملات آن کم و زیاد می شود. پیش آگهی در کودکان درمان شده خوب است و بهبود کامل، هدفی غیر واقعی نیست. پیش آگهی در افراد بالغ به علت استفاده از مکانیسم انکار و شانهخالی کردن از قبول مسئولیت و نیز وجود همزمان اعتیاد به الکل و فقدان بینش، چندان خوب نیست. رویکرد مناسب برای درمان استفاده از چند روش مختلف می باشد.

جنون آتش‌ افروزی
جنون آتش‌ افروزی

روان درمانی

یکی از موثر ترین و کاربردی ترین روش های درمان برای این اختلال درمان شناختی-رفتاری CBT است که به فرد کمک می کند تا افکار و احساساتی که رفتار ها را تحت تاثیر قرار می دهند را درک کند. خانواده درمانی نیز برای درمان موثر است زیرا می تواند رفتار با بیمار را یاد گرفته و محیطی ایمن برای فرد در نظر بگیرند که بتوانند از عود کردن این اختلال جلوگیری کنند.

دارو درمانی

هیچ داروی خاصی برای این اختلال وجود ندارد. اما در بعضی موارد روانپزشک ممکن است داروهایی مثل: داروهای ضد روانپریشی، لیتیوم و ضد آندروژن، بازدارنده باز جذب سروتونین SSRI را همراه با روان درمانی تجویز کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *